aupair.reismee.nl

Myrthe vertelt ons over haar Au Pair avontuur in Australië

Zou je jezelf kort voor kunnen stellen?
Hoi, mijn naam is Myrthe Greven. Ik ben 22 jaar oud en werk momenteel als au pair in Australië.

Kun je wat vertellen over je gastgezin en vooral ook over de kinderen?
Mijn gastgezin bestaat uit vader Thyne en moeder Kate. Zij hebben 3 kinderen, Archie, Digby en Missy. Thyne is een boer. Hij heeft een grote boerderij 30.000 hectare, schapen, koeien en stieren. Kate is verpleegster, maar sinds ze kinderen hebben is ze gestopt met werken.

Zij wonen in Zuid Australië, maar hebben ook een tweede huis in de stad Adelaide. Wat ongeveer 3 uur rijden vanaf de boerderij is. We zijn hier vaak, dus ik maak van beide werelden wat mee, wat echt super gaaf is!

Archie is 3 jaar, toen hij 10 maand oud was is hij geconstateerd met de spierziekte SMA type 2. Door deze ziekte zit hij in een elektrische rolstoel, omdat hij niet kan lopen. Zijn levensverwachting is onvoorspelbaar, maar hij zal niet 'oud' worden. Door de jaren heen wordt hij lichamelijk zwakker, als hij eet, ondersteunt hij met zijn linkerarm zijn rechterarm om de vork naar zijn mond te brengen.

Digby is 2 jaar, een echte ventje. Hij weet goed wat hij wil, maar is ook relaxed. Soms klimt hij achter op de rolstoel van Archie en crossen ze samen door het huis. Hij houdt erg veel van tractors en trucks en elke keer als we op de boerderij zijn gaan we samen uit en til ik hem in elke tractor en truck die we tegen komen. Erg leuk!

Missy is 7 maand. Ze begint echt te veranderen. Ze wilde geen fles aannemen dus Kate, mijn hostmom, vroeg of ik wilde proberen om haar aan de fles te krijgen. Dit heb ik een paar week gedaan en sinds afgelopen zondag neemt ze de fles aan! Erg leuk om te zien.

Hoe ziet een typische door-de-weekse dag eruit van een Au Pair in Australië? En hoe ziet een typisch weekend eruit?
Ik denk dat het verschilt per gezin waar je woont hoe je dag er ongeveer uit ziet.

  • Maar mijn dag begint om 08:00, ik help met de voorbereiding voor het ontbijt van de jongens en als ze naar creche gaan, maak ik hun lunch boxes klaar.
  • 's Morgens een activiteit, picknicken in het park, een babychino halen, zwemmen etc.
  • 's Middags van 12:30 tot en met 14:30 heb ik pauze en de kinderen hebben een middag dutje.
  • Vanaf 14:30 weer een activiteit en om 17:00 krijgen de kinderen hun avond eten.
  • Terwijl de kinderen hun avond eten op eten, laat ik het bad volstromen en leg ik de pyjama's etc klaar.
  • Na het eten dus in bad en na het bad met speelgoed spelen, tv kijken en om 19:00 is het bed tijd.

En het typische Australische weekend, verschilt ook weer per gezin, maar 1 ding weet ik wel zeker; de barbie! Oftewel, barbequen!

Thyne speelt paarden polo en soms mocht ik ook mee, om te helpen met de kinderen. Maar ook als ik vrij was, wilde ik mee, omdat het gewoon super leuk is om te zien! Na de wedstrijd een barbeque en een borrel.
In Adelaide zijn veel au pairs en ik heb ook veel meiden ontmoet. Erg leuk om ze te leren kennen en vriendschap mee op te bouwen. Afgelopen weekend heb ik samen met 2 andere meiden een auto gehuurd en zijn we vanaf Adelaide naar Melbourne gereden, onderweg de Great Ocean Road gedaan en het was gewoon een super weekend! Zondag hadden we de Future Music Festival in Melbourne en maandag avond vlogen we weer terug naar Adelaide. Zo makkelijk kan reizen zijn! :)

Welke momenten vond je lastig en hoe ben je hier door heen gekomen?
De feestdagen! Dat waren toch wel de lastigste dagen. Ik ben 3 december 2012 in het gezin gekomen en 20 dagen later was het kerst. Het voelde niet als kerst. Ik miste sneeuw, de kou, warme chocolade melk, kerstliedjes en natuurlijk mijn familie! En hier stond ik in mijn korte broek en hemd op kerstochtend in een wildvreemd gezin. Erg gek, maar het gezin was goed voor me en ik bleef me omringen met mensen in plaats van in mijn kamertje te gaan mokken.. want als je dat gaat doen, maak je het jezelf ook niet makkelijker.

Wat zijn typische kenmerken van de Australische cultuur?
de 'barbie' = barbeque
zon, zee en strand en leren surfen
vrienden maken en uitgaan.
Reizen door Australië

Wat heb je tot nu toe mee gemaakt wat je altijd bij zal blijven?
Zonder twijfel de boerderij brand die we hadden op 14 februari. We waren op de boerderij en het is zo groot, dat de hele oprit vanaf de weg naar het huis 10 minuten rijden is, vanaf het kantoor naar het huis 5 minuten. Het huis is van hout en staat dus erg afgelegen omringd door bomen en gras. Kate was vlakbij het kantoor een huisje aan het schoonmaken, Thyne was aan het werk op het land en ik was alleen thuis met Archie en Missy. Het was rond 5 uur toen het begon te onweren, ik bereidde Archie voor op flinke donderslagen, dat het cool was en leuk! Dit om hem niet bang te maken.

Toen Archie in bad zat, hoorden en voelden we een flinke knal vlak bij het huis. Vol enthousiasme riep ik dat dat zo'n coole knal was! Verder had ik er ook niet bij na gedacht dat het een blikseminslag kon zijn dus een paar minuten later, nadat ik Archie in zijn pyjama had geheist en hem in zijn rolstoel had getilt, wilde ik Missy oppakken en in bad doen. Terwijl ik Missy in mijn armen had en me omdraaide zag ik allemaal rook en vuur op ons afkomen.
Het is hier zo droog dat het gras geel is i.p.v. groen en een grasbrand gaat razend snel!

Ik bedacht me geen moment en riep naar Archie dat hij naar de bus moest komen, ondertussen liep ik met Missy al naar de bus en heb ik haar in haar auto stoel vastgeklikt.
Doordat Archie in een rolstoel zit, heeft de bus een lift zodat hij in de bus kan. Maar de lift werkt niet super snel en we hadden natuurlijk haast, dus heb ik Archie maar weer uit zijn rolstoel getilt en in zijn auto stoel gezet. We konden gelukkig veilig wegrijden. Onder het rijden 000 (algemeen alarm nummer in Australië) gebeld en uitgelegd dat we brand hadden, maar omdat het zo afgelegen is en ik over heuvels reed, werd de verbinding ook weer verbroken.
Ik kwam Kate tegen, zij had Digby in de auto en samen reden we naar het kantoor.

Ongeveer 2 uur later mochten we naar het huis, en wonder boven wonder is het huis onbeschadigd gebleven! Het vuur is letterlijk om het huis gegaan.. Het was even een schrik maar gelukkig was iedereen in veiligheid.

Heb je nog advies en/of tips voor studenten die twijfelen of ze als Au Pair naar Australië willen gaan?
Gewoon doen! Als je nu twijfelt en uiteindelijk in je veilige wereldje blijft zul je later spijt krijgen dat je het avontuur niet bent aangegaan! En ondanks dat de halve wereld naar Australië afreist, blijft Australië een super mooi land met haar eigen kenmerken. Voor de echte Australische ervaring moet je in Australië zijn en niet op het internet :)

Reacties

Reacties

Patrizia

Beste Myrthe,
een super leuke ervaring! ik heb een tussenjaar en ben van plan om van september tot eind december in australie te gaan werken. Ik heb alleen geen idee waar ik werk of een accommodatie moet vinden! Als au pair werken is een goede oplossing, ook een leuke baan. Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen. Heb je misschien een paar tips voor me, het liefst ga ik richting Sydney. Heel erg bedankt alvast! Liefs, Patrizia

Minka

Beste myrthe,

Zou je mij een een berichtje kunnen sturen over je avontuur in australie?

Levi

De groeten! Zeer nuttig advies in dit specifieke bericht. SMA ziekte

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active