aupair.reismee.nl

Cultuurshock ?!

Inge werkt op dit moment als Au Pair in Australië. Op haar blog schreef zij over de cultuurverschillen tussen Nederland en Australië. Nieuwsgierig naar deze cultuurverschillen lees snel verder±

´You can never cross the ocean, unless you have the courage to lose sight of the shore’


Zoals ik de vorige post al opmerkte ben ik inmiddels alweer ruim een maand in Australie. Tijd vliegt echt voorbij. Maar, ik vond het ook een goede gelegenheid om de verschillen tussen Nederland en Australie eens op een rijtje te zetten. Of ja, de verschillen die ik tot nu toe heb opgemerkt.


Allereerst, mijn top 3 van de grootste/belangrijkste punten:


1. Relaxte houding / no worries mentaliteit; hier had ik al wel wat over gehoord maar blijkt zeer zeker waar te zijn. Australiers schijnen zich gewoon minder druk te maken, reageren vaak simpelweg met: no worries en gaan verder met hun dagelijkse zaken. Heeft ook nadelen, het stressen van de Nederlanders boekt natuurlijk niet voor niets resultaat, maar is ook wel erg relaxt (helemaal met deze temperaturen). Ik kom straks vast en zeker helemaal zen terug in Nederland, happy days!


2. Beleefdheid; Wat mij erg opvalt is dat men hier heel beleefd is (ja = yes please, nee = no thanks), vrouwen worden voorgelaten bij het binnengaan en men standaard vraagt hoe het met je gaat. Dat laatste klinkt wellicht logisch, maar het Nederlandse ´alles goed´ wordt toch echt veel minder gebruikt. Hier krijg je de vraag van bijvoorbeeld de caissière in de supermarkt, de postbode die een pakketje komt brengen, iemand aan de telefoon, gezinsleden als je opstaat/thuiskomt.. De hele dag door. En dan nog iets, ze zijn zowaar geïnteresseerd in je antwoord, of althans meer dan de gemiddelde Nederlander. Daarnaast wordt je naam hier standaard herhaald in een gesprek en achter een gemiddelde vraag geplakt. Heel erg wennen in het beginnen, maar nu heb ik vooral respect voor het feit dat ze mijn naam weten te onthouden..


Tenslotte is de beleefdheid trouwens ook merkbaar in het verkeer. Heel erg fijn voor mij, aangezien ik natuurlijk geen links rijden gewend was en in een miljoenenstad rondrijdt, dat ze zowaar rekening houden met andere weggebruikers. Zo zijn ze veel meer geneigd mensen voor te laten, is ritsen de normaalste zaak van de wereld en wachten een stuk geduldiger. Misschien ook een stukje van hun relaxte houding, ik vind de Nederlander in ieder geval een stuk meer gestrest achter het stuur!


3. Sport en gezondheid; duidelijk is dit heel belangrijk in Australie. Ik vertelde al eerder dat ik nog geen dikke Australier heb gezien, en dat is nog steeds zo. Okay, niet iedereen heeft een wasbordje, maar ze zijn hier duidelijk veel met hun lichaam bezig. Sporten is hier heel belangrijk en ook de kinderen wordt sport met de paplepel ingegoten. Tennis, golf, rugby, basketbal, de school heeft aan zowat elke sport gedacht en biedt de kinderen de kans lid te worden van de verschillende teams. Daarnaast wordt ook in huiselijke kring gezorgd voor voldoende beweging en, voor zover ik weet, een uitgebalanceerd dieet.


En, om de cultuurshock verder op te voeren.. Hier een overzicht van andere verschillen waar ik tot nu toe tegenaan ben gelopen:


  • Afkortingen; alles wordt hier zowat afgekort. Een barbecue is een barbie, Brisbane is Brissy, goedendag is G’day, je hebt Aussies en Australie zelf is Oz (wat ik dan wel weer heel grappig vindt). Daarnaast zijn teenslippers thongs, snoep noemen ze lollies en ze spreken elkaar gemiddeld aan met mate.
  • Links rijden; tja, ik geloof dat ik dat al weleens eerder heb verteld. Ze rijden hier dus links van de weg. Maar geloof het of niet, het went! Ik heb inmiddels al in de regen, in het donker, in het centrum en in meerdere parkeergarages gereden en weet eerlijk gezegd inmiddels niet beter.. Totdat het misgaat ;-).
  • Engelse invloeden; heel grappig is dat Australiers een soort rivaliteit met de Engelsen hebben. Of beter gezegd, met de meest recente Britse immigranten, maar tegelijkertijd zo Engels zijn voor een buitenstaander. Zo is het een soort Brits-Australisch Engels wat ze spreken, hebben ze de Britse beleefdheid en staat de stad hier vol met beelden van de oud vorsten van het Verenigd Koninkrijk.
  • Scheldwoorden / film en tv rating; Men kent hier de Amerikaans censuur op scheldwoorden op tv, de radio, etc. Gelukkig ben ik geen grote schelder, maar merkte wel meteen dat dit wel erg ver gaat. En ik moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet precies weten welke woorden allemaal wel of niet mogen, maar voornamelijk wordt hier gescholden met ‘crap’ of ‘ bugger’.. Ook hebben de tv en filmseries hier een duidelijkere kijkwijzer dan bij ons. Of zoals Miller het laatst over een nog te maken film zei, Is it going to be M or PG? En toen opgelucht dat het een M-film zou zijn, want anders wilde hij hem niet kijken. (dat je voor M 15 moet zijn laten we dan maar achterwege..)
  • Omgekeerde seizoenen; ik zal hier niet te lang bij stilstaan, lijkt me een overduidelijk en welbekend verschil. Jullie gaan daar de herfst in, ik de lente. Al is het hier een uitzonderlijke lente met extreem hoge temperaturen..
  • Loving it local; Of het door de importkosten komt of door de vaderlandliefde weet ik niet, maar duidelijk komt zowat alles uit de supermarkt van eigen bodem. En trots wordt dat ook op de verpakking vermeld. Misschien toch een stukje patriottisme.
  • Outdoorsy; Men leeft hier een stuk meer buiten dan de Nederlander. Komt misschien ook door het weer, maar hier is men gewoon meer geneigd om naar buiten te gaan. Aussies zijn overduidelijk buitenmensen.
  • Liquor/Bottle shops; alcohol mag pas gekocht en geconsumeerd worden vanaf 18 jaar en wordt niet in de supermarkt verkocht. Daarom hebben ze hier overal slijterijen, of bottleshops.
  • Grote munten; mijn portemonnee is loodzwaar omdat de munten hier enorm zijn. En het raarste, de 2 dollar munt is het kleinste. Met name de 20 en 50 cent munten zijn daarentegen echt groot en wegen ook nog eens een ton.
  • Fooi; het geven van fooi is hier niet gebruikelijk. Ik heb dit in nog geen ander land meegemaakt, maar hier wordt een fooi simpelweg niet verwacht na verkregen diensten en ik heb ook nog nooit iemand horen zeggen dat ze het verschuldigde bedrag gerust mogen afronden. Ze zeulen waarschijnlijk liever de enorme munten met zich mee.

Wat ik concluderend kan zeggen is dat ik tot nu toe heel erg te spreken ben over de Australiers. Ik had van tevoren niet echt een beeld, maar ik vind het echt gastvrije, oprecht aardige en behulpzame mensen. Ik moest uiteraard wel enorm aan wennen dat bv. caissières in de supermarkt een praatje met je maken. Het enige wat ik van tevoren had gelezen is dat het een soort kruising tussen het typische Amerikaanse en het Britse is, en dat lijkt wel redelijk te kloppen. Ze zijn duidelijk Brits, maar een stuk minder stijf en hartelijk als het typische beeld. Eigenlijk een perfecte combinatie. Het leuke is dat er een duidelijke identiteit is ondanks dat iedereen een andere achtergrond/afkomst heeft. Al zorgt die achtergrond er misschien ook wel voor dat ze zo gastvrij zijn. In ieder geval, het zijn leuke mensen die Australiers.. Ik denk dat ik hier nog even blijf!


Liefs Inge

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active