aupair.reismee.nl

Interview: Bert en zijn vriendin gingen aan de slag in Australië

Hoe bijzonder! Bert en zijn vriendin gingen naar Australië om beide in andere gezinnen als au pair te werken. We vroegen aan Bert om iets te vertellen over zijn ervaringen als au pair in Australië


Hoe heb jij je trip naar Australië ervaren, wat heb je allemaal gedaan? (hoe zijn de mensen, hoe gaat het reizen, de prijzen, veiligheid etc.)


De trip naar Australië was echt geweldig, super. Wat een mooi jaar hebben we gehad. Ik ben samen met mijn vriendin als au pair naar Australie geweest. De mensen in Australië zijn heel aardig en behulpzaam. Ze zijn heel beleefd en maken graag een praatje met je en vragen vervolgens waar je vandaan komt en wat je hier in Australië doet omdat ze aan je accent kunnen horen dat je geen Australiër bent. Super leuk.


In dat jaar hebben we echt heel veel gedaan. We zijn naar Melbourne, Goldcoast, Canberra en Fiji geweest. We zijn naar de Australian Open en naar Philips Island geweest waar je de pinguïns ziet aankomen. We hebben gereisd van Sydney naar Cairns. Waar we zijn gestopt in Surfers Paradise, Fraser Island, Whitsundays, Whitehaven beach, we hebben in de Great Barrier Reef gesnorkeld, naar Daintree forest en Cape Tribulation ten noorden van Cairns geweest. Op de terug weg gestopt in Brisbane en Byron bay. We zijn naar Concerten geweest van Birdy (in het opera house), Guy Sebastian en PINK. We zijn naar verschillende Openair cinema's geweest waar je kunt genieten van de nieuwste films in de buitenlucht onder het genot van je eigen meegenomen drankje en hapjes. We zijn naar Taste (waar je dingen kunt proeven) en Tattoo Convention geweest. Ook hebben we een weekendje surfen gehad dat wordt geregeld via Smart au pairs ) au pair bureau in Australie). We zijn naar Taronga Zoo geweest wat een super mooie dierentuin is in Sydney. We hebben oud en nieuw gevierd onder de Harbpur bridge.



Het reizen in Australie is goed geregeld, vliegtickets zijn niet duur, ook is het goed geregeld om met de trein te reizen in Sydney. Totaal niet duur en makkelijk. Daarnaast hebben we de eastcoast met de bus gedaan en dat was perfect geregeld. Altijd op tijd en een schone bus. En daarnaast ook niet duur.


Sydney is een dure stad. Maar dat merk je alleen met het doen van boodschappen. Boodschappen zijn vrij duur, je betaald al snel 5 dollar voor een brood (omgerekend 3,5 euro) en een pizza kost 7 dollar (4,90 euro). Andere dingen waren juist weer goedkoper zoals het reizen met de trein is er goedkoop. Uiteten gaan is ongeveer net zo duur als hier, zelfs misschien nog iets goedkoper.


De veiligheid is heel goed in Australië. Ik weet nog wel dat ik totaal niet had verwacht daar te durven autorijden. Aan de andere kant van de weg enzo, mij niet gezien. Maar na 1 rijles ging dat prima en ben ik ook meteen daarna gaan rijden. De verkeersregels zijn beter geregeld in Australië. Daar hoef je geen voorrang te geven aan elke zijstraat van rechts. Als je daar uit een zijstraat komt moet je altijd wachten. Er staat of een stoplicht of een stopbord. Dat vind ik persoonlijk een stuk veiliger en beter. Ook rijdt bijna iedereen in een automaat wat het rijden ook vergemakkelijkt.


Hoe was je aankomst en verblijf bij het gastgezin? (hoe ben je ontvangen, voldeed het aan de verwachtingen, heb je een goede indruk gekregen van de werkzaamheden, etc)


De aankomst was echt super en kan ik mij nog goed herinneren. Ik verbleef bij Rene van smart aupairs. En ze stelde voor dat we een week eerder zouden komen voordat Kim naar haar gezin zou gaan. Zodat we ons konden aanpassen aan de omschakeling van Nederland naar Australië, bij konden komen van de lange vlucht en ons alvast een beetje konden oriënteren in Sydney. Rene kwam mij ophalen met Bjorn. Haar oudste zoon. Hij was 10 (nu inmiddels 11). haar andere zoon Declan van 7 was bij een vriendje. En haar man Donovan was werken. Het was heel leuk om te zien maar ook spannend. Toen we de koffers in de auto hadden gelegd wilde ik al rechts instappen haha. Want in Nederland zit daar de bijrijder maar daar zit natuurlijk degene die rijdt dus Rene moest al meteen lachen. In de auto hadden we veel gekletst over onze vlucht en over onze familie in Nederland. Toen we bij het gezin aankwamen liet ze ons het huis zien en mochten we op onze gemak onze koffer uitpakken, douchen en bestelden ze pizza voor ons. De eerste week hadden we tijd voor ons zelf en zijn we een paar dagen Sydney ingegaan. Na de eerste week liet ze mij een schema zien met mijn werkzaamheden, ook legde ze alles goed uit. Ook reed ze de eerste week met mee naar de school van de jongens. Zo kon ze mij helpen met de weg naar school en tips geven tijdens het autorijden. Echte verwachtingen had ik niet. Ik ging er blanco en positief in met de gedacht dat je het zelf leuk moet maken.



Hoe beviel het de andere Au Pairs van Travel Active die je bent tegen gekomen? (hoe zijn ze ontvangen, voldeed het aan verwachtingen, wat waren ze aan het doen)


Kim en ik zijn een aantal andere au pairs tegengekomen. Ook zij zijn goed ontvangen en hadden alleen maar positieve verhalen over het gezin. Ze hadden leuke gezinnen en verbleven daar ook al langer dan een half jaar wat al aangeeft dat ze het naar hun zin hebben bij het gezin. Een dag van een au pair is over het algemeen hetzelfde. WIj hadden allemaal al kinderen die de gehele dag naar school gingen. Je ontbijt sochtends met ze en maakt de lunchboxen klaar. Je zorgt ervoor dat ze hun schooluniform aanhadden. Als ze naar school zijn doe je boodschappen, je doet wat lichte huishoudelijke werkzaamheden. Voor mij was dit anders want ik hoefde de ochtend niet mee te helpen. Dat deden vader en moeder. Mijn dag begon pas om 2 uur smiddags. In de ochtend deed ik vaak fitnissen, hardlopen en hielp ik met de was. Door het buiten te hangen en te strijken.


Wat is de meest waardevolle herinnering die je hebt aan Australië?


Ik heb zoveel mooie herinneringen aan Australië. En ook natuurlijk heel veel waardevolle herinneringen. Ik kwam bij een gezin waar veel tv werd gekeken, de kinderen weinig buiten waren en veel snoep aten. Ik vond het leuk om te zien dat we na een maand al elke middag buiten speelde. We voetbalden, worstelden en zwommen veel samen. Daarnaast had ik ervoor gezorgd dat er minder gesnoept werd en de kinderen juist dagelijks fruit aten. Daarnaast kocht de oudste binnen 3 weken een groot fitness apparaat waar we samen veel hebben gefitnessed.

Voor mij persoonlijk ben ik trots op mezelf dat ik heb gedaan wat ik altijd wilde, naar Australië gaan. En dat we ook een jaar zijn gebleven en het maximale eruit hebben gehaald. Heel veel gezien en gedaan hebben.

Daarnaast is het ook waardevol voor onze relatie geweest. We hebben elkaar geholpen en gesteund. Samen het avontuur beleeft met als hoogtepunt dat ik Kim ten huwelijk heb gevraagd op Whitehaven Beach.



Welke tips heb je voor Au Pairs die van plan zijn Au Pair te worden?


Ga op je gevoel af en kies niet meteen voor het eerste gezin dat je denkt dat leuk is of jou een mail stuurt. Kijk welke jij denkt het beste bij je past en het leukste lijkt. Daarnaast zorg dat je je inleest over het land. Wat er te doen is. Ook belangrijk is dat je kijkt waar je toekomstige gastgezin woont. Waar ligt het? Wat is daar te doen? En blijf vooral jezelf en zorg dat je blijft communiceren met je host ouders. Vraag alles en vertel als er iets dwars zit of als je ergens mee zit want ze helpen je graag en bouw je een goede band op met ze.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active